A cég rendeltetése (Kinek legyen először jó?)

Első a vevő? Vagy első a tulajdonos? Vagy elsők a munkatársak?

hirdetés

Nincs a vevő az első helyen!

Lehet, hogy ismét meghökkentő lesz, amit mondok, de ha majd jobban belegondolsz, rá fogsz jönni, hogy a következő megállapítás evidencia – akkor is, ha eddig nem így gondoltad.

A cég első számú rendeltetése a profittermelés.

Ez nem egy pénz-központú, kapitalista vagy egoista kijelentés.

A cég egy önálló entitás – a profit neki a vérkeringés, a hajtóerő. Ha egy pillanatra vitatnánk a fenti állítást, akkor csak játsszunk el a gondolattal, vajon mi történik azzal a céggel, mely számos más célt teljesít – kivéve, hogy nem termel profitot.

Természetesen idővel tönkre fog menni. Ezért akár sajnos, akár nem, nem lehet másként: a cég első számú feladata, hogy profitot termeljen, mert minden más csak ebből és csak ez után következik.

Mi az ügyvezető/tulajdonos feladata e kapcsán?

A vezetői felelősségekről már írtam egy másik cikkben, itt most kimondottan abból a szempontból fogjuk a kérdést elemezni, hogy ha te vagy a céged felelős vezetője, akkor

  • vajon a fenti megállapításnak megfelelően hozol-e döntéseket (miszerint a profit az első),
  • annak megfelelően árazod-e be a termékeket, szolgáltatásokat,
  • veszel fel vagy küldesz el embereket,
  • szerzel új vevőket vagy szabadulsz meg rossz vevőktől..?

Míg egy nagyvállalatnál a válasz többnyire “igen”, addig kisvállalati szinten sokkal jobban érvényesülnek az emberi tényezők: nem rúgjuk ki a veszteséget termelő munkatársat, mert mégiscsak az unokaöcsénk… Nem emelünk árat, vagy nem hajtjuk be a kintlévőségeinket, mert nincs hozzá “bátorságunk”, stb.

Kisvállalati szinten nagyon sok esetben nem a profitot tartják fő vezérlő elvként szemük előtt a cégvezetők. Érdemes a saját döntéseid ebből a szempontból kielemezni és adott területeken változtatni.

Mert felelős vagy a cégedért! A céged, onnantól, hogy létrehoztad, egy külön entitás, aki nem egyenlő veled és nem is a “tiéd” – abban az értelemben, ahogy ebben a világban senki senkié.
Legfeljebb te rendelkezel fölötte, és így a te felelősséged, hogy életben maradjon és prosperáljon.

Kinek legyen tehát jó – mi a sorrend?

Ha az első számú cél a profit, akkor az már egyértelmű, hogy első sorban a cégnek kell, hogy jó legyen. De utána mi a sorrend?

Első tehát a cég

Olyan döntéseket kell hoznunk, melyek elsősorban a cégnek kedveznek (és nem emberi gyengeségekre alapulnak).

Sajnos jó példa erre mostanában az Apple. Az Apple pár éve csomó olyan terméket gyárt, melyek nem kedveznek a vevőknek. Rengetegen pártoltak el a cégtől, vagy kerestek más alternatívát. A cég profitja mégis szárnyal, köszönhetően más tényezőknek. Ilyen értelemben Tim Cook CEO-t a részvényesek feltehetően imádják, a vevők, apple-fan-ek meg utálják.

Második te vagy (a tulajdonosok vagy részvényesek)

Főleg KKV szinten igaz az, hogy:

A te céged azért van, hogy NEKED legyen jó.

Olyannak kell lennie, úgy kell kinéznie, úgy kell működnie, hogy te boldog légy vele.

Hogy szívesen járj be a saját cégedhez dolgozni, hogy teljesítse azokat az üzleti-, szakmai- és személyes céljaidat, melyek elvárhatók tőle.

Ha nem így van, ha nem érzed jól magad benne, akkor – profittól függetlenül – sürgősen át kell gondolni, mi zavar benne, vagy mi okozza a kiégést.

Harmadik még mindig NEM az ügyfelek, hanem a csapat

Biztos sokan már várták, hogy végre jönnek az ügyfelek, mert elvileg “a vevő az első” (tanították ezt régen). De azt gyorsan láttuk, hogy első nem lehet a vevő, mert első a cég maga. De lecsúsztak szegény vevők a második helyről is, és még a harmadik helyet sem kapták meg…

Ugyanis a harmadik helyen a csapat áll – főleg a mai időkben, amikor jó munkaerőt nagyító és lasszó segítségével lehet csak találni.

Ez azt jelenti, hogy míg régen, ha egy ügyfél és egy munkatársunk vitába keveredett, az ügyfélnek adtunk mindenképp igazat. Ma nem így van. Ma, ha a vevőnek nincs igaza, akkor egyszerűen nincs igaza. Meg kell védenünk az embereinket!

Inkább veszítsünk el tíz vevőt, mint egy munkatársat!

Egyrészt vevőt sokkal könnyebb találni, olcsóbb pótolni és gyorsabban meg is vagyunk vele. Kisebb kárt okoz. (Egyszer majd számold ki, mennyibe kerül megtalálni + felvenni + kiképezni egy új embert… versus mennyi profit – nem bevétel, hanem csak profit – veszteséget okoz egy vevő kiesése akár élettartam értékben.)

Úgyhogy rögtön a tulajdonos után a céget úgy kell berendezni, hogy a csapat jól érezze magát benne.

Csak most jönnek a vevők

Ebben a sorrendben tehát a negyedik helyen lehet csak a vevőnek igaza.

Azaz, miután a cég termelt profitot, megvalósította a te céljaidat, és a munkatársak is jól érzik magukat benne, utána jön az a kérdés, hogy ezen a keretrendszeren BELÜL mi mást tudnánk még tenni, hogy kedvezzünk a vevőinknek is.

És nyilván, a profit a vevőktől jön – de ezért is hoztam az Apple példáját, ami tökéletesen bemutatja, hogyan lehet úgy pénzt kiszedni az emberek zsebéből, hogy közben nincsenek maradéktalanul megelégedve a termékkel.

Konklúzió

Természetesen az a cég fog jól működni és hosszú távon prosperálni, ahol a fent felsorolt 4 résztvevő mind megtalálja a számítását.

Tehát a jó válasz ismét nem a vagy-vagy, hanem az és-és kontextusában található meg. Viszont amikor a döntéseinket meghozzuk, amikor a rendszereket összeállítjuk, érdemes a fenti sorrendet figyelembe venni.

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás 9 éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le mintegy 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon. Szerezd be a teljes cégfejlesztési dokumentációt most >>

Csatlakozz most vadonat új Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Iratkozz fel blogértesítőre

Ha tetszenek a cikkek, kérj e-mailes értesítés, amikor megjelenik egy új cikk:

VIGYÁZAT: reklám!

hirdetés

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban:

Sikertörvények i. és II.

Egyetlen kattintásra az eredményes és
kiteljesedett élethez vezető út: