A céged sarokszámai – vajon veszélyben vagy?

Közeleg az újabb gazdasági visszaesés - ellenőrizd le, hogy a céged milyen mértékben van veszélyben

hirdetés

A válság még nem biztos – de a visszaesés garantált

Most nem részletezném, de a GKI, a kormány és az EU is egyöntetűen a gazdaság lassulására számít 2020-ban.

A 2019-es 5% körüli GDP növekedés akár a felére (!) is visszaeshet. Ami önmagában még nem katasztrófa, még nem egy újabb gazdasági világválság – de persze az sincs kizárva. Minden buborék egyszer kipukkan – egyszerűen ez a kapitalizmus alaptermészete.

A válság nem anomália.

Pogátsa Zoltán

Végre meg kellene már értenünk, hogy válságról válságra élünk és építjük a cégünket. Ezzel nincs is gond: vagy most esik az eső vagy esni fog.

Mondom egyből az alaptételt: A mindenkori válságot a HATÉKONY cégek élik túl

Szerintem egy éved van. Maximum másfél.

Ennyi idő áll rendelkezésedre, hogy két nagyon fontos intézkedés-csomagot végigvigyél a cégeden:

  1. Ki kell könnyíteni a céged (erről mindjárt bővebben) -> fokozni kell a termelékenységet
  2. Biztosítani kell a vevők (automatikus) beáramlását

Amikor jön a gazdasági lassulás vagy akár egy újabb világválság, akkor nem az fog számítani, milyen régmúltú a céged, mennyi tőke áll mögötted, vagy milyen jó helyen van az irodád… Ezt láttuk már egyszer 2008-tól kezdődően – nem kell túlmagyaráznom. Átéltük.

Két dolog fog számítani: mennyire hatékony a céged és mennyire képes árverseny nélkül vevőket szerezni.

Most megnézünk két sarokszámot, ami alapján meg tudod vizsgálni, hogy a céged milyen mértékben van kitéve a biztosan bekövetkező gazdasági lassulásnak, és a talán bekövetkező újabb válságnak (értsd: nagyfokú lassulás garantáltan lesz, válság egyáltalán nem biztos).

1. sarokszám: Termelékenység

A dolog nagyon egyszerű: nézd meg a tavalyi teljes éves árbevételed (vagy az elmúlt 12 hónapot) – és oszd el az átlagos munkatársi létszámmal.

Nagyon egyszerű példa:

  • Elmúlt 12 hónap nettó árbevétele: 150 millió forint
  • Dolgozók létszáma ebben az időszakban (beleszámolva téged is): 10 fő
  • 150 osztva 10-zel = 15 millió / év / fő -> azaz egy ember egy évben 15 millió forgalmat produkál.
  • Bontsd ezt le havi szintre: 15 millió osztva 12 hónappal = 1,25 millió forint / fő / hó

Ez siralmasan kevés! (Példa: a magyar Google-nél egy ember 131 milliót hoz a cégnek egy évben… ami havonta több mint 10 millió!)

Az igazság az, hogy ha a te cégednél ez az érték nincs 2 millió / fő / hó fölött, akkor a céged nincs biztonságban!

Egy 10 fős cégnek tehát évente legalább 240 millió forint nettó árbevételt el kellene érnie!

Számold most ki a saját értéked és vond le a megfelelő következtetéseket. Ha ez az érték 1 millió forint körül van, akkor nagy veszélyben a céged. Ez azt jelenti, hogy egy kisebb visszaesés is komoly problémákat okozhat, egy világméretű válság pedig egyenesen csődbe viheti a céged.

2. sarokszám: Profitráta

Az előző pontban tárgyalt bevétel csak az érem egyik oldala.

Sosem önmagában az a lényeg, mennyi pénz jön be, hanem az, hogy abból mennyit tudsz megtartani.

(It’s not about, how much money you make – it’s about how much you keep.)

Mondom a sarokszámokat, a benchmarking értékeket:

  • 5% alatt veszélyben a céged. Azaz, ha bejött az említett 240 millió, de abból nem maradt az év végén (vagy a 12 hónap során) legalább 12 millió a számlán, akkor NAGY baj van! (A 12 millió nem a pillanatnyi számlaegyenleg, hanem ez olyan 12 millió, ami már semmire nem kell, már minden számla ki van fizetve – nincs további követelés a céggel szemben.)
  • 10% körül már egészségesnek mondható a céged, de azért nem árt óvatosnak lenni.
  • 15% lenne a cél, itt már jó eséllyel biztonságban vagy – meg sem fog érinteni a következő válság. (Jó, ez így nem feltétlenül igaz, de túl fogod élni.) Ez a 240 milliós példára vetítve: 36 millió. Azért ez nem kevés pénz és nem is tudja minden cég megcsinálni. Viszont aki nem dolgozik ekkora profitrátával, az veszélyben van.

Hogy látod a céged – hogy áll a helyzet?

Sikerült kiszámolni a sarokszámaidat? Ezek alapján milyen megállapításokat tudsz megtenni? Biztonságban vagy? Valamilyen fokú veszélyeztetettségeben? Vagy kifejezetten nagy bajban?

Bármekkora is a probléma, most még van idő. Egy-másfél év biztosan van még, talán több is. Ez nem túl sok, de nem is kevés. Ennyi idő alatt lehet mit tenni, ha most nekiállsz és szisztematikusan rendbe rakod a céged.

Cselekedj úgy, mintha már most válság lenne!

Mi lenne az első pár intézkedésed, ha most beütött volna egy 2008-ashoz hasonló válság? Hogyan igyekeznél kikönnyíteni a céged? Hogyan tennéd hatékonyabbá a munkafolyamatokat? Min tudnál spórolni? Hogyan szereznél gyorsan új vevőket? Hogyan bővítenéd a listádat?

Az elmúlt 10 évben belekényelmesedtünk abba, hogy felpörgött a gazdaság. Itt az ideje magunktól, proaktív módon “válságosdit” játszani, mielőtt a valóságban is bekövetkezik a visszaesés.

Mondom mégegyszer, hogy komolyan vedd: lassulás a gazdaságban garantáltan lesz. Ez nem kérdés, senki nem állít mást – még maga a kormány is elkezdett erre felkészülni. Csak a mértéke a kérdés, és az, hogy lesz-e belőle újabb válság (szerintem nem, de én nem vagyok közgazdász, úgyhogy ezt mintha nem is mondtam volna).

Lassulás viszont lesz, ami megint tizedelni fogja a cégeket – és tudjuk is, hogy melyeket: akiknél a két fenti sarokszám a veszélyes értékhatáron belül van.

Mit lehet tenni most azonnal?

Két frontra kell koncentrálnod: Hatékonyság (termelékenység) és Vevőszerzés (ide értve a profitrátát is, ami árazási és pozícionálási kérdés).

Mindkét fronton rendszereket kell a cégedbe építeni. Mert a rendszerek hordoznak magukban hatástöbbszöröző erőt – azaz képesek egységnyi befektetéssel több egységnyi eredményt termelni.

Itt az ideje véget vetni a mechanikus, fejből és nyers erőből történő cégvezetésnek és átállni a technikák mentén történő, rendszerszintű cégépítésre!

Mind a hatékonyságnövelésre, mind a vevőszerzésre ma már fejlett és nagyon jól működő technikák állnak a rendelkezésünkre, melyeket be kellene vezetned a cégedben.

Ezeket a technikákat a Cégvezetői Alaptanfolyamon tudod megtanulni, mely felkészíti a céged a közelgő gazdasági lassulásra:

Gyere el a következő Alaptanfolyamra, tanuld meg ezeket a rendszereket és tedd védetté a céged – klikk ide a tematikához »

Ezen az egynapos tréningen – azon túl, hogy hazaviheted a rendszereket -, komplett tervvel engedünk el, hogy hogyan tudod a céged felkészíteni gazdaság lassulására, vagy hogyan tudod egyenesen válság-állóvá tenni.

Ha a termelékenységed 2 millió felett van, a profitrátád 15% pedig felett, akkor maradhatsz otthon – ellenkező esetben itt a helyed ezen a képzésen, mert ma már senki nem vitatja, hogy jövőre a gazdaság lassul. Egy-másfél évünk van. Elég lehet, de azonnal cselekedni kell!

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás 9 éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le mintegy 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon. Szerezd be a teljes cégfejlesztési dokumentációt most >>

Csatlakozz most vadonat új Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Iratkozz fel blogértesítőre

Ha tetszenek a cikkek, kérj e-mailes értesítés, amikor megjelenik egy új cikk:

VIGYÁZAT: reklám!

hirdetés

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban: