Bármihez is nyúlsz, először tisztában kell lenned az alkotóelemeivel
A te szakmád elsődlegesen: cégvezető!
Csak ezután vagy szakember, vagy bármi más a cégeden belül. Az első és legfontosabb – ha van vállalkozásod -, hogy magához a cégvezetéshez kell értened, ami egy külön szakma. (Ráadásul elég összetett terület.)
Az én véleményem az, hogy ez a szakma ott indul, hogy minimum tisztában vagyunk pár alapfogalommal, és azzal, egyáltalán milyen részekből (divíziókból) áll egy cég. Egy autószerelő sem állhat neki anélkül a szerelésnek, hogy ne ismerné az autó elemeit, de egy orvos sem csodálkozhat rá, hogy mi is itt ez az érdekes szerv ebben az emberben…
A Te céged is ebből a 6 divízióból áll
- I. Cégvezetés és stratégia
- II. Pénzügyek és kontrolling
- III. Szervezés és folyamatok
- IV. HR és csapatépítés
- V. Termékfejlesztés és ajánlatalkotás
- VI. Vevőszerzés
A helyzet az, hogy ahhoz, hogy sikerre tudj vinni egy vállalkozást, a fenti összes területhez értened kell – legalább valamilyen szinten.
És ugye nem is kell mondanom, hogy a 6 területet még nyilván alá lehet bontani sok száz alterületre…
Ezzel érkezünk el a fejlesztés paradoxonához
A kisvállalkozások 99%-a erőforrás-hiányos.
Azaz vagy nincs elég ember, vagy nincs elég pénz, vagy elég idő, kapacitás, stb. Gyakorlatilag valamilyen fronton mindenki vért izzad.
Ráadásul minél kisebb egy cég (pár fős, vagy akár egy fős mikrovállalkozás), értelemszerűen annál több mindenhez kell értenie egy embernek a 6 divízióból és azok alkategóriáiból. Egy egyéni vállalkozónak magának kell mindent csinálnia.
És ez vezet el minket a fejlesztés paradoxonához. Minél kisebb egy cég, annál nehezebb lesz neki megnőnie.
(Ez a jelenség egybevág az egyik Sikertörvénnyel, a Spiralitás törvényével. A 74 Sikertörvényről itt olvashatsz » )
Fordítva is igaz: minél nagyobb egy cég, annál jobban tudnak a munkatársak specializálódni – egy 30-50 fős cégben már külön osztályok is lehetnek a fontosabb divíziókra, így ők annál könnyebben tudnak nőni.
Kisvállalatokból egyes funkciók, sokszor teljes divíziók hiányoznak
A fejlesztés paradoxona miatt nem meglepő, hogy kisebb cégekből minden bizonnyal nagyon fontos funkciók hiányoznak – néha komplett divíziókkal (!) nem törődik senki.
Például egy felmérés alapján 200-ból egyetlen cégnek van pénzügyi rendszere a KKV szektorban. De sokszor a vevőszerzés hiányzik teljesen. Csak kiteszik a nyitva táblát, kinyitják az ajtót (elkészítik a weblapot, webáruházat) és várják, hogy érkezzenek a vevők.
Minél több elem, funkció, divízió hiányzik a cégedből, annál kisebb mértékben aknázod ki a benne rejlő potenciált.
Majd egyszer számold ki, hogy nem-sokkal-több forgalom, arányaiban sokkal több profitot tudna neked jelenteni (erről is lesz majd cikk) – azaz elvben nem vagy messze attól, hogy kétszer ilyen magas életszínvonalat teremts magadnak és a családodnak. Ezért lenne érdemes kihoznod a cégedben rejlő maximális potenciált!
Itt a teljes DNS – töltsd le a céged „robbantott ábráját” és plakátold ki vele az irodádat
A 6 fő divíziót fent felsoroltam, most bontsuk alá ezeket.
Mindegyikről készítettem neked egy-egy elmetérképet, melyek a 6 fő divízió legfontosabb alkategóriáit tartalmazzák. Állítom, hogy ezen ábrák puszta áttekintése is hatalmasat fog emelni a tudatossági szinteden, és egycsapásra profibb, képzettebb cégvezető leszel.
Add meg itt, melyik e-mail címedre küldhetem el az ábrákat (ingyenes PDF):

Töltsd le most ingyen!
A teljes magyarázat is rendelkezésünkre áll
Ha látsz értéket a cégépítés DNS-ében, a kibontott ábrákban, akkor kell, hogy tudd: létezik egy 228 oldalas dokumentum, melyben ki van fejtve a teljes anyag, minden elem külön-külön elmagyarázva. Ez a 11-es számú RendszerMarketing Enciklopédia rész.
Innen tudod ezt a részt beszerezni, ha komolyan el szeretnél mélyedni a témában » (Keresd a 11-es részt: „A RendszerMarketing cégfejlesztési módszertana”)
Ezen túlmenően pedig vizsgáld meg a céged: milyen funkciók vagy divíziók hiányoznak – és igyekezz a fontosakat pótolni (akár csak „valahogy”).