A vállalkozásod vezetőjeként ezek a legfontosabb felelősségeid
Egy cég, kisvállalkozás vezetője külön szakma, külön terület.
Lehet, hogy Te operatív módon is részt veszel a cég munkájában, lehet, hogy szakemberként is ott vagy a csapatban. De van ezeken kívül egy plusz felelősségi köröd – ami ugye a cég vezetése, és sikerre vitele.
Ebben a leckében a 3 legfontosabb felelősségedet gyűjtöttem össze. Azért jó ezekkel tisztában lenni, mert ha első sorban ezekre fókuszálsz, a céged eredményes lesz. Ha ezekről nem tudsz, vagy nem koncentrálsz rájuk, akkor nagyon sok pénzt hagysz az asztalon. Lássuk a listát!
1 – Erőforrások megteremtése
Az első és legfontosabb dolga a a cégvezetőnek, hogy a cég rendelkezésére álljon minden szükséges erőforrás.
A céges Erőforráskörről lesz majd külön cikk, most csak a legfontosabbakat sorolom fel:
- Ötlet és know-how (a vállalkozás profi üzemeltetéséhez szükséges tudás legyen meg, plusz kell egy bombabiztos üzleti modell)
- Tőke, cashflow (azaz legyen pénz, és legyen a cég likvid)
- A nyerő csapat (az iparág legjobb embereit kell magad mellé gyűjtened)
Ezek a legfontosabbak. Ha mást nem is csinálnál, csak egy szobába beledobálnád ezeket az elemeket és kimennél onnan, ebből – ha hiszed, ha nem -, lenne cég!
A király első számú felelőssége, hogy előteremtse a hadjárathoz szükséges pénzt, fegyvert, paripát!
2 – Embereket építünk, nem céget
A második a sorban a nyerő csapat felállítása, folyamatos építése, coacholása, az emberek támogatása, építése, fejlesztése.
Ezt ne úgy értsd, hogy időrendben neked második helyen ezzel kellene foglalkozni. A cég fejlesztésének sorrendjét ez a cikk tárgyalja »
Ez tehát úgy értendő, hogy fontossági (és nem időrendi) sorrendben a második a nyerő csapat felállítása.
Ha van akár csak pár jó kulcsembered, ők rengeteget fognak számítani a cég sikerében. Mindig hozom ilyenkor a kedvenc Richard Branson idézetemet, mert ettől jobban én sem tudnám megfogalmazni:
Az egész arról szól, hogy találj és alkalmazz nálad okosabb embereket. Érd el, hogy csatlakozzanak az üzletedhez. És adj nekik jó munkát. Majd állj félre az útjukból. És bízz bennük. Félre kell állnod az útjukból, mert ezáltal fogsz tudni nagyobb célokra fókuszálni. Ez fontos. És itt a lényeg… el kell érned, hogy KÜLDETÉSKÉNT tekintsenek a munkájukra.
Sir Richard Branson (brit üzletember, magánvagyonát 5,1 milliárd dollárra becsülik)
3 – Vízió és szervezés
A harmadik felelősségi köröd, hogy víziót állíts a cég és csapat elé, és felülnézetből látva a harcteret („terepasztalon”), irányítsd az egységeid.
Amennyire lehet, ki kell(ene) téged vonni az operatív munkából (tudom, tudom…), és csak két dolgod lenne minden nap, egész nap:
- Delegálni (kiadni a munkát)
- Ellenőrizni a folyamatok haladását (kontrolling)
Egy Trump könyvben olvastam, hogy üzletember-korában gyakorlatilag az egész napja nagyjából félórás meetingekről szólt. Meeting, utána meeting, utána meeting… Folyamatosan jöttek hozzá a vezetői és ő delegált és kontrollált. És delegált és kontrollált.
Ezt kellene csinálni egész nap: delegálni–ellenőrizni–delegálni–ellenőrizni–delegálni–ellenőrizni–delegálni–ellenőrizni…
Amikor ettől eltérő tevékenységet folytatsz, abban az időben a cégednek nincs vezetője! Nincs Vezér a fronton!
Vajon a Te céged élén napi hány órában van Vezér?
Hogyan lehetne ezt megnövelni?