A lusta cégvezető főbűne (ami meggátolja a cégét a haladásban)

Mi az egyetlen legfontosabb tulajdonság, aminek híján vagyunk, és ezzel gátoljuk a SAJÁT cégünk növekedését?

hirdetés

Ellenőrzés

Ennyi. Akár be is zárhatod a cikket. Ellenőrzés.

Nem ellenőrzöl. Nem eleget. Nem elég feszesen. Nincs következménye.

 

A szavaidnak semmi súlya

Mit csinálsz, ha hibát találsz a cégedben? Vércseként lecsapsz rá, szóvá teszed a munkatársaknak, esetleg kiabálsz is velük.

Róluk ez vagy lepereg, vagy jól megsértődnek. És jön a másnap és minden “nullázódik” és minden indul elölről. Újra hibáznak. És Te újra kiabálhatsz.

Ha így telnek az évek, előbb-utóbb bele fogsz fáradni, és azt gondolod, nincs remény. Hogy “ezektől” nem lehet értelmes teljesítményt elvárni.

Hagyd abba a verbális eligazítást (leszidást, kritizálást, hibák szóvá tételét), mert ez a módszer pont sehová nem vezet. Neked felesleges stressz, az embereid motivációját és lojalitását elveszted, eredmény meg nem lesz.

 

Mondom, mire van szükséged a vércse üzemmód helyett

Mégegyszer: a vércse típusú cégvezető az, aki nem rendszerszinten ellenőriz, hanem lecsap olyan hibákra, melyeket véletlenszerűen észrevesz. És ideges. Mert már ezerszer megmondta, hogy ezt nem így kell. És igazavannincsigazavan.

Ehelyett (amibe mindenki beleőrül), két dologra van szükséged:

Szeretetre és feszes kontrollra.

Vegyük előbb a kontrollt, utána jön az a másik érthetetlen szó, amit előtte írtam

A helyzet az, hogy az embernek (nem csak mint munkatárs, hanem úgy általában) szüksége van keretrendszerre. Szabályokra, direktívákra, iránymutatásra.

Nem tudunk mit kezdeni a túl nagy szabadsággal.

GYORSTESZT: Fogadjunk, hogy Te is azokra a tanáraidra emlékszel vissza jó szívvel, akik szigorúak ÉS igazságosak voltak. Nem tiszteljük a gyenge, labilis, túl nagy szabadságot adó vezetőt. És az is labilitás, ha kibillen az egyensúlyából és kiabál. A kiabálás nem erő. A kiabálás (családokban fizikai erőszak) az eszköztelenséget jelzi. Hogy elfogyott minden technika, marad a nyers erő. Ő egy labilis vezető.

A farkasok nem követnek labilis vezetőt. A falka kiveti magából.

Az emberek sem követnek labilis vezetőt, de tudnak úgy csinálni – mert kell a pénz. De ez ettől nem több.

 

Állíts fel jól körülhatárolt, érthető, letisztázott szabályokat, rendszert az embereidnek. Értsék, mit vársz elő tőlük, mit szabad és mit nem.

Legyen egy kerítés, amin belül teljes a szabadság és szeretet (máris kifejtem), ha viszont valaki hozzáér a kerítéshez, megba@#$!szarázza az áram, ha meg kimegy kerítésen túlra, lelövik az őrtoronyból. De belül…? Belül szeretjük, simogatjuk, támogatjuk, mindent megadunk neki. Szeretni fogják, mert érteni fogják. Tudják, mihez tartsák magukat. A bizonytalanság lélekgyilkos. Tiszta szabályok kellenek.

 

Nem kell műszigor (azaz erőfitogtatás)

Én épp az ellenkezőjéről beszélek. Kedvesek vagyunk és törődőek. Nem megjátszva, hanem tényleg. Minket tényleg érdekel az ember. Szeretnénk őket támogatni az életükben, céljaikban, emberileg is. Ezért toleránsak vagyunk, empatikusak, kedvesek. De határozottak.

A szabály az szabály. Én szívesen meghallgatom, mit miért nem lehet megcsinálni. Utána megkérem majd mégegyszer kedvesen. Aztán meghallgatom a következő kifogást. Utána megint megkérem. Ha emlékszel még a régi mondásomra: “Tart, ameddig tart…”

De ettől még nem kell állatnak lenni. Addig kérjük, amíg meg nem csinálják. De nem lehetünk labilisak, nem billenhetünk ki.

 

És hogy akkor végre már a fő témáról is írjak:

És elllllllllllenőrizzük, hogy azt és úgy csinálják-e, amiben (figyelj, kulcsszó jön) megállapodtunk.

 

És akkor itt jön a lusta cégvezető esete, aki képtelen magát rávenni, hogy rendszeresen ellenőrizze a munkatársait. Mert unalmas és kemény munka van benne.

Viszont hidd el nekem, hogy ha megcsinálod – főleg, ha rendszert állítasz fel rá -, akkor kb. meg fog duplázódni a csapatod hatékonysága.

Nem akarok most nagyon mélyre menni a szakmában, de az ellenőrzésnek két fajtáját szoktuk használni a RendszerMarketingben:

  1. Már menet közben nézzük, hogy 1) Elkezdte-e,  2) Jó irányban halad-e, jól csinálja-e,
    3) Megfelelő tempóban csinálja-e (időarányosan) → ez a monitorozás,
  2. És utólag, hogy meglett-e az eredmény (abban a minőségben, mennyiségben, határidőre, erőforrásokkal, stb.) → ez a kontrolling.

A feladat (a konkrét technika) – ha meg akarod duplázni a csapatod hatékonyságát

Munkakörönként haladj végig a cégen (ha sokan vagytok, kezdd az egyetlen legfontosabbal), és tedd a következőket:

  1. Válaszd ki tehát a munkakört,
  2. Vizsgáld meg, milyen feladatokat és hogyan kell végeznie ahhoz ennek a munkakörnek (embernek), hogy előállítsa a cég számára szükséges eredményt (azt a célt, amiért őt a cég alkalmazza),
  3. (Ha van munkaköri leírása az illetőnek, abban ennek – is – benne kell/ene lennie) – szóval akkor csak azt elő kell venni, (Ha nincs, mit tudunk készíteni, beszéljünk »)
  4. Ebből vedd ki a 3-5 legfontosabb szempontot, vagy mérföldkövet, vagy mérhető pontot (Van olyan munkakör, ahol mennyiséget lehet mérni – az az egyszerűbb. Ahol minőségi mutatót kell felállítani, ott ki kell találni annak a módját, ki és milyen szempontok alapján tud értékelni.)
  5. Erről készíts leírást, add oda az érintettnek, hogy egyrészt így kell végeznie a munkát (vagy ennyit kell csinálnia belőle, ha mennyiségi), másrészt Te (vagy a kontroller) ezeket fogod-fogja nézni majd rendszeresen,
  6. Tanítsd meg neki, adj meg számára minden segítséget, eszközt, tudást, infót, hogy profin tudja végezni a munkáját,
  7. És állapodj meg vele (csapjatok egymás tenyerébe), hogy vállalja is, hogy be fogja ezeket tartani,
  8. Majd tűzz ki egy rend-szer-res időpontot, amikor ellenőrzöd, hogy valóban megvan-e a szükséges mennyiség-minőség a 3-5 szempont, tétel, mérföldkő, konverziós pont esetében,
  9. És ezekben az időpontokban ellllllllllllllenőrizd le az illetőt.
  10. Ha minden stimmel, legyen jutalma, ha hibákat vagy nemteljesítést tapasztalsz, legyen konzekvenciája. Nem kell itt, kéremszépen ordibálni, be kell húzni a strigulát az objektív okok miatt és kész.

Ha ezt megcsinálod, akkor:

  • Ugyanazon munkakörben dolgozó jó emberek végre jutalmazva lesznek, a rosszak szankcionálva,
  • Ezzel meg tudod előzni, hogy a jók maguktól elmenjenek (hiszen senki nem szeret ugyanazért a pénzért kétszer jobban dolgozni),
  • Javulni fog az átlagos hatékonyság,
  • A nemteljesítőket pár hét alatt le lehet leplezni, adott esetben el lehet küldeni,
  • Így javulni fog a morál, a hangulat, pörgés lesz, teljesítés, abból adódó profit-növekedés, ami egy felfelé tartó spirálra helyezi a céged.

Hol bukhat el?

Nos, ha nem tartod be az ellenőrzéseket. Kimarad egy vagy több alkalom. Illetve nem vagy igazságos és következetes. Nem húzod be a strigulát, vagy nincs következménye.

Figyelj, ez nehéz lesz, készülj rá! Minden nap, vagy minden héten végigmenni egy kontroll listán, ellenőrizni az embereket, konfrontálni velük, ezerszer behúzni ugyanazért a strigulát – ezek mind fárasztó dolgok, mert önfegyelmet, kitartást igényelnek. Így a lusta cégvezetők nem is csinálják. Nem csoda, hogy a lusta cégvezetőnek trehány csapata van, aki szétlopja a céget (akár csak a napi több órás lógással, hibákkal, a hibák állandó javításából adódó károkkal).

De tudom, hogy Te nem vagy lusta! És be fogod vezetni a kontrollingot a cégedbe! (Ami ettől sokkal több, de elég azzal kezdeni, hogy az 1-2 legfontosabb munkakörben dolgozó embereid módszeresen ellenőrzöd és szank-ci-o-ná-lod! Az üres fecsegés semmit nem ér ugyanis…)

Csináld meg azt a fenti 10 pontot, és szárnyakat fog kapni a céged, bízz bennem! A technikák mindig működnek!

 

És akkor a szeretet

Nincs kontrolling szeretet nélkül. Törődés és szolgálat nélkül a kontrolling állatot csinál belőlünk, vezetőkből.

Muszáj megértőnek lenned (nem elnézőnek) a hibákkal szemben. Az embereid jót akarnak a cégednek, nem direkt hibáznak. Hidd el, van rá okuk (most ezeket nem részletezném). Viszont azt tudom, hogy idővel ki lehet szeretni belőlük ezt, ha nem engedsz a szabályokból, de kedves és empatikus vagy.

Tudod, ha én odamennék ellenőrizni a Te cégvezetői tevékenységed, épp annyi hibát találnék benne, mint amennyi hibát Te szoktál találni a munkatársaid munkáiban. Mondom ezt a legnagyobb tisztelettel.

Nem feddés volt ezt, hanem inkább csak amolyan szálka-gerenda emlékeztető. Mindig a hozzáállást nézd! Ha jó a hozzáállása, nem baj, ha hibázik. Majd adunk neki támogatást, szeretetet, képzést, és nem fog.

Ha nem jó a hozzáállása, küldd el. Sosem fog megjavulni. (Csak előtte biztosítsd be magad egy Netninja toborzó rendszerrel, ami futószalagon hozza az új munkatársakat.)

 

Erről a témáról nyilván egy napig lehetne beszélni, két gondolattal engedlek el a cikk végén (és köszi, hogy elolvastad, ha jó volt, megosztanád kérlek..?) :

Nem céget építünk, hanem embereket. (A céget majd a jó emberek felépítik.)

És a második gondolat, levezetésnek: nézd meg, hogy az állatvilágban, ahol a nyugodt magabiztos energiát követik csak, hogyan lehet ezt alkalmazni. Én Cesar Millantól nagyon sokat tanultam e téren (videó) »

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás a VEZÉRAKADÉMIA alapítója, immáron tizedik éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon.

Csatlakozz most vállalkozói Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Díjmentes PDF

Az Üzleti Élet 5+1 Legfontosabb Sikertörvénye

Töltsd le ezt a 30 oldalas eBookot arról az öt plusz egy sikertörvényről, melyek leginkább hatással vannak az üzleti eredményeidre. Csak add meg itt, melyik e-mail címedre küldhetjük a PDF-et:

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban:

Melyik e-mail címedre küldhetjük a PDF-et?

Az Üzleti Élet 5+1 Legfontosabb Sikertörvénye c. eBook letöltése díjmentes.

30 oldalas PDF