Az Erőforráskör összefüggései és szabályai

Hogyan tudjuk kedvünkre alakítani az üzleti valóságunkat az Erőforráskör tudatos manipulálásával?

hirdetés

Ismerd meg a céged és életed Erőforrásaira ható szabályokat és “hackeld meg” a rendszert

Mint azt egy előző bejegyzésben is írtam, két Erőforráskör létezik. Az egyik a cégünk Erőforrásköre, a másik a sajátunk, ami ránk (mint emberre) érvényes.

Az Erőforráskör gondolata arról szól, hogy ezek az Erőforrások a cégünk/életünk tartópillérei. Ha ezeken a területeken jól állunk, akkor működni fog a cégünk és életünk. Ha valamelyik Erőforrás sérül, gyenge vagy hiányzik, akkor az áramlás meg fog akadni, a rendszer nem ér körbe és nem lesz eredményünk a végén.

(Ebben a mostani cikkben inkább céges oldalról világítom meg az összefüggéseket, de természetesen a privát Erőforráskörünkre is vonatkoznak ezek az összefüggések.)

Gyors ismétlés: a céged 10 Erőforrása, melyek az egész rendszert működtetik

Ebben az előző cikkben megtalálod a teljes leírást, itt most csak a listát hozom, röviden. Íme a Céges Erőforráskör 10 eleme:

  1. Ötlet (és minden, ami fejben van: tudás, információ, stb.)
  2. Üzleti modell
  3. Tőke
  4. Csapat
  5. Eszközök
  6. Személyes hatékonyság
  7. Piac, vevők
  8. Ajánlat, termék
  9. Eladás, vevőszerző rendszerek
  10. Beérési idő

És ha mindez körbeér, akkor jön a plusz egy Erőforrás, azaz az egész ciklus végterméke, a profit.

Az Erőforráskör legfontosabb összefüggései

Összesen 17 olyan szabály van, mely segít az Erőforráskört (azaz gyakorlatilag a cégünket) jól működtetni, fejleszteni. Ezek közül itt csak a legfontosabbakat említem – a teljes rendszer le van írva a RendszerMarketing Enciklopédia első részében. Az alábbi idézetek is ebből a részből származnak.

#01 – A Sorrend Szabálya

Ez alapvetően bonyolult szabály, nehéz megérteni és jól alkalmazni, ugyanakkor az egyik legfontosabb.

A lényege az, hogy az Erőforrásokat csak a megadott sorrendben szabad fejleszteni – abban a sorrendben tehát, ahogy az Erőforráskörön szerepelnek.

Az egyik fontos dolog, amit mond nekünk ez a szabály, az az, hogy nem ugorhatunk át egyetlen erőforrást sem, muszáj sorban haladunk.

De egyből árnyalnom is kell ezt a szabályt azzal, hogy ugye az Erőforrásokat azonos szintre kell hozni, tehát mindig azt keressük, hogy hol van az ELSŐ elakadás a körön – így megtörténhet hogy valamelyik Erőforráshoz nem kell nyúlnunk, mert az már bőven azon a szinten van, amely szintre a teljes kört most akarjuk fejleszteni.

De ez az átugrás ez esetben nem jelenti a Sorrend szabályának megszegését, hiszen valójában nem átugrottunk egy gyenge Erőforrást, hanem megvizsgáltuk, és azt találtuk, hogy azon éppen nem kell fejleszteni.

Viszont ha azt látjuk, hogy valamelyik sorban következő Erőforrás fejlesztést igényel, akkor azt nem ugorhatjuk át.

A fő szabály ez: Az első fejlesztendő Erőforrás tehát az, amelyik alacsonyabb szinten van, mint az azt megelőző. (És tehát nem az, ami összességében a legalacsonyabb, vagy teljesen hiányzó.)

Mondok egy példát hogy lehessen látni, milyen bonyolult is ez a szabály:

Tegyük fel, hogy az Erőforráskörön már az utolsó elemeknél tartunk, tehát mondjuk pont most dolgozunk egy kampányon, akkor nem mehetünk a haladási iránnyal szemben, és nem nyúlhatunk vissza az Erőforráskörön egy korábbi elemig, azaz mondjuk nem vehetünk fel egy plusz embert ehhez a kampányhoz, bármilyen sok munkát is jelent most ez a kampány a cégnek.

Ugyanis csak sorban szabad haladni az erőforrások fejlesztésével, tehát előbb kell zárnunk a kört (a példában: befejezni ezt a kampányt), és majd csak a következő körben – amikor ismét végigmegyünk az összes erőforráson -, lehet azon gondolkodni, hogy a kampányban befolyt összegből csapatot bővítsünk.

Pedig milyen „ésszerűnek” tűnik előre felvenni egy plusz munkatársat, amikor ennyire leterheli a céget a kampány, és milyen zsarnok cégvezetőnek fogunk tűnni, ha a meglévő csapatunkból préseljük ki az eredményt… Ez is mutatja, hogy a tudatos cégfejlesztés sokszor kontra-intuitív, azaz pont szembemegy az ösztönökkel. Tehát a következő fejlesztendő Erőforrást a meglévőkkel kell tudni a következő szintre hozni. És ugyanígy a teljes kört is úgy kell zárnunk, hogy nem csapongunk, nem ugrálunk ide-oda az erőforrások fejlesztésével, hanem csakis sorban haladunk.

#02 – A Többlet Szabálya

A felspirál előfeltétele a többlet – azaz többletet kell termelni, illetve felhalmozni minden Erőforrás tekintetében.

Hogyha huzamos ideig nem tudunk többletet termelni, és előre haladni, akkor vissza fog égni a rendszer. Ha megakad a kör forgása, áramlása, akkor elég egy kis idő, és elkezd visszafelé forogni!

Amikor egy Erőforrás elkezd visszaégni, és az előzőnél sincs mennyiségi többlet (tartalék), akkor az előző is vissza fog égni – mert azzal tudná megfogni az előző sérülését. És így rossz esetben a teljes kör megsemmisül. (Csődbe megy a cég.)

Példa: nem sikerült jól egy kampány, ezért nincs pénz, nem tudunk sem új terméket venni, sem új piacok felé nyitni, nyilván eszközöket sem vásárolni, az embereink nem hajlandóak dolgozni hogyha a fizetések késnek, így elveszítjük a legjobb embereinket, és hogyha még a tőke szintjén sem hagytunk tartalékot, akkor nem is fogjuk tudni újrakezdeni. Totális lespirál.

Törekedj tehát rá, hogy minden Erőforrás tekintetében többlettel rendelkezzen a céged. Egyik Erőforrás se legyen kihasználva 100%-ig.

#03 – A Meglévő Erőforrások Szabálya

Amikor hozzányúlnunk egy céghez és elkezdjük azt fejleszteni, a legfontosabb, hogy ne kezdjünk el kapkodni. Ne kezdjünk nagy beruházásokba, ne herdáljuk el a cég összes tartalékát, hanem hozzuk ki a meglévőkből a lehető legtöbbet.

A helyzet ugyanis az, hogy a legtöbb cég nem azért tart azon a szinten, ahol, mert már mindent kihozott volna a rendelkezésére álló Erőforrásokból és már nincs hová fejlődnie – hanem pont azért tart itt, mert még nem aknázta ki a most is benne lévő potenciált.

Amíg tehát nem hoztuk ki a maximumot a meglévő Erőforrásokból, tilos új fejlesztésbe, nagy projektbe kezdeni.

#04 – A Befejezés Szabálya

Javaslom, hogy egyszerre csak egy projekt legyen nyitva, lehetőség szerint csak egy Erőforrás fejlesztésén dolgozzon a cégünk – és törekedj arra, hogy a teljes kör minél hamarabb körbeérjen.

Ugyanis profit csak akkor keletkezik, amikor a teljes kör körbeért. Egész addig a teljes rendszer csak viszi a pénzt!

A cégfejlesztés arról (is) szól, hogy újra és újra körbemegyünk a teljes Erőforráskörön, és a végén létrejövő profitból mindig egy kicsit fejlesztjük az Erőforrásokat (sorrendben). Ezért a cél az, hogy minél több kört tudjunk futni, azaz zárni kell a köröket, és nem párhuzamosan sokat nyitni – mert amíg egy kör nem zárul, addig csak viszi a pénzt.

Olyan ez, mint a malom nevű játékban az úgynevezett “csiki-csuki”, amikor oda-vissza ugrálva szedjük le az ellenfél bábuit, és minden lépéssel “kört zárunk”.

Erre amúgy van egy fantasztikus technika, hogyan lehet itt lerövidíteni az utat és minél gyorsabban köröket zárni – de erről egy következő cikkben írok majd.

Összefoglalás

Hogyan is induljunk ennek neki?

  1. Vizsgáljuk meg a cégünket, és igyekezzünk megtippelni, bekategorizálni, melyik Erőforrásunk milyen szinten áll (főleg egymáshoz képest). Ezt én “verziószámokkal” szoktam jelölni – amiket a szoftvereknél is használnak. Pl. 1.0, 2.0, 3.0, stb. A fő kérdés az, melyik Erőforrásunk áll mondjuk 3.0-ás szinten, és sokáig nem is kell hozzá nyúlni, vagy melyik van 1.0-ás, vagy még kisebb szinten.
  2. Írjuk fel tehát ezeket a számokat sorrendben, és keressük meg az elsőt, amelyik kisebb, mint az előző. (Vagy mint amelyik kisebb, mint amilyen szintre a teljes kört fel akarjuk hozni. Tehát lehet, hogy egy 2.0-ás elem kisebb, mint az előtte lévő 3.0-ás, de ha az egész kört először csak 1.0-ás szintre akarjuk felhozni, akkor a 2.0-ás Erőforrással nem kell foglalkozni. Remélem, érthető és követhető így. A lényeg, hogy NEM a legszűkebb keresztmetszettel kell kezdeni, hanem az első szűk keresztmetszettel. Mert a sorrend és a relatív érték fontosabb, mint az abszolút érték.
  3. Válasszuk ki tehát az első fejlesztendő Erőforrást és készítsünk tervet a fejlesztésére.
  4. Majd haladjunk tovább a következő olyan Erőforrásra, mely alacsonyabb, mint az őt megelőző. (Lehet, hogy egyes Erőforrásokat gyorsan fel tudunk fejleszteni, míg másokra hetek, vagy hónapok is kellhetnek – pl. találni egy jó munkatársat.)
  5. Törekedjünk rá, hogy minél hamarabb elérjünk a kör végére, mert itt indul az aratás: piac -> ajánlat -> eladás. Ez lesz a lényeg. Igyekezzünk a meglévő Erőforrásainkkal minél előbb elérni ehhez a 3 Erőforráshoz, és ezeket fejleszteni.
  6. Zárjuk a kört. Minél hamarabb! Ne akarjunk elsőre nagy kört futni, minél gyorsabban jussunk el a végére, zárjuk a kört és termeljen a rendszer profitot.
  7. Amit forgassunk vissza – és hogy mire, erről szól majd a következő cikk!

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás 9 éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le mintegy 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon. Szerezd be a teljes cégfejlesztési dokumentációt most >>

Csatlakozz most vadonat új Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Iratkozz fel blogértesítőre

Ha tetszenek a cikkek, kérj e-mailes értesítés, amikor megjelenik egy új cikk:

VIGYÁZAT: reklám!

hirdetés

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban:

Sikertörvények i. és II.

Egyetlen kattintásra az eredményes és
kiteljesedett élethez vezető út: