Céges Erőforráskör

A 10 kritikus elem, ami mozgásban tartja a céged (és hogyan tudod a mozgást elősegíteni)

hirdetés

10 Erőforrás mozgat minden céget – kritikusan fontos őket SORRENDBEN fejleszteni

Amikor egy rendszert össze akarunk állítani (esetünkben ez a rendszer most egy cég), akkor annak vannak alkotóelemei.

Ezek közül vannak olyan elemek, melyek nem nélkülözhetőek (kritikusak) és vannak, melyek tetszés szerint elhagyhatók. Úgyhogy a rendszerünk sikeres működéséhez egyszerűen tudnunk kell, mi a nélkülözhetetlen (must-have) és mi az elhagyható (nice-to-have) elem.

A cégedben 10 olyan Erőforrás van, melyektől az egész rendszer és áramlás működik – ezek a nélkülözhetetlen elemek.

Először végigmegyünk a 10 Erőforráson, egy következő bejegyzésben pedig rávilágítok pár olyan szabályra, amitől ez az egész működik. Ha elolvasod ezeket a cikkeket majd, nagyobb rálátásod lesz a profi cégfejlesztésre, mint sok úgynevezett tanácsadónak.

1 – Ötlet (és minden, ami fejben van)

Az első Erőforrás a szürkeállományunkban lévő tényezők – tudás, információ, és főként a belőle származó üzleti ötlet.

Azaz, hogy mit akarunk vállalkozni, milyen bizniszbe szállunk be. Nem nagyon kell azt magyarázni, ez mennyire determinálja és meghúzza a siker lehetőségének körét. Egy sarki zöldséges boltból – bármennyire is jól csináljuk – sosem lehet akkora cég, mint egy IT startupból, mint egy szoftvercégből, mely egyből világpiacra termel.

2 – Üzleti modell

A második Erőforrásunk – miután megvan, MIT fogunk csinálni -, hogy kitaláljuk, HOGYAN fogjuk azt csinálni. Ez az üzleti modell.

Az üzleti modell a gyártás/beszerzés, vevőszerzés (disztribúció) és pénz beszedésének megkomponált módja. Az üzleti modell is simán lehet döntő siker és kudarc között. Ugyanazt a terméket eladni egy módon, vagy eladni egy másik módon, hozhat teljesen más eredményt.

Mindig a Google keresőt szoktam példának hozni. Az ő modelljük ugye az, hogy a termék (a keresés) ingyen van a vevőknek, a pénzt a hirdetőktől szedik be, akik számára a termék odavonzza a megfelelő célpiacukat. Ez egy tökéletes háromszög üzleti modell.

De vajon elterjedt volna-e a Google annak idején, ha minden keresésért fizetni kellett volna mondjuk 1 centet..? Nem valószínű… Pedig alapból azt mondjuk, hogy logikus, hogy a termékünket nem adhatjuk ingyen a vevőknek… Nos, lehet, hogy nem is annyira evidens ez. Lehet, hogy valami kreatív üzleti modell fogja a cégünket az egekbe repíteni.

3 – Tőke

A harmadik Erőforrásunk a sorban, a tőke. Sok cég eleve vesztes csatát vív, mert már induláskor a szükségesnél kevesebb tőkével rendelkeztek, így vért izzadva tudják csak működtetni a cégüket és sok évig fognak azért harcolni, hogy végül csődbe jussanak.

Van egy “2X” szabály – azaz mindent legalább kétszer tovább tart megvalósítani és kétszer többe fog kerülni, mint az elején (a realista) tervünkben gondoltuk volna. Ezzel nem szoktak számolni az induló cégek.

Szükséges, hogy a kitalált bizniszhez és üzleti modellhez megfelelő mértékű (2X) pénz a rendelkezésünkre álljon.

4 – Csapat

Ha van megfelelő pénzünk, meg tudjuk fizetni az iparág legjobb szakembereit.

Ha nincs pénzünk, akkor a gyenge képességű és motiválatlan munkatársakkal fogunk bajlódni örökre. Biztosan látszik, hogy bármelyik Erőforrás hiánya (vagy rossz állapota) örökre mókuskerékben tudja tartani a cégünket (vagy be is tudja dönteni).

Ha viszont jó embereink vannak, akkor ők felspirálra tudják tenni a cégünket. (Egy profi szakember kétszer többe kerül, mint egy átlagos, de négyszer többet termel, kevesebbet hibázik és teljesen más jellegű, előrevivő ötletei vannak.)

5 – Eszközök

Ha megvan a csapatunk, akkor majd a szakembereink megmondják, milyen eszközökkel szeretnének dolgozni. Sok cég követi el a hibát, hogy nem az adott terület vezetőjét kérdezi meg, milyen gépeket, szerszámokat, szoftvereket használjanak – hanem erről a cégvezetés, vagy a pénzügy dönt.

Azért vannak hozzáértő embereink, hogy alakítsák ők ki a saját munkakörnyezetüket (mi csak hangoljuk ezeket össze). Ha nem tudjuk ezt rájuk bízni, akkor nem a megfelelő embereket vettük fel.

A gondolat az, hogy csak profi eszközökkel lehet profi eredményt előállítani. Ha spórolunk a technikán, akkor a végeredmény sem lesz ugyanaz, akkor az árunkat is lejjebb kell belőni – megint lespirál.

6 – Személyes hatékonyság

A következő Erőforrásunk a munkaszervezés – azaz, hogy a meglévő csapatunk a meglévő eszközökkel milyen hatékonyan tud dolgozni.

Milyen mértékű az egyes emberek személyes hatékonysága (termelékenysége) és összeadva milyen a cégünk átlagos hatékonysága, termelékenysége.

Főszabály az, hogy per fő (8 órás alkalmazott) havi 2 millió nettó árbevételt kellene a cégünknek realizálnia. Azaz, egy 10 főt foglalkoztató cégnek havi 20, éves 240 millió forint nettó forgalmat muszáj termelnie, különben mókuskerék vagy lespirál lesz a vége.

A mókuskerék definíciója: Amikor a cég minden Erőforrását felemészti a cég puszta működtetése.

7 – Piac

Sorban a hetedik Erőforrás a piacunk, a potenciális vevőink köre.

A piac akkor jó, ha számos (azaz elég nagy), de egyben koncentrált is – azaz valamilyen (közvetlen) csatornán el tudjuk őket érni.

8 – Ajánlat (termék)

Mindig a piachoz, a vevőkhöz keresünk (alkotunk) ajánlatot és nem a termékhez keresünk vevőt.

Ez megint tipikus hiba szokott lenni. Nem azt kérdezi a cégvezető vagy a marketinges, hogy “Itt van ez a csomó ember, sok pénzzel, nagy problématudattal – mit adhatnánk nekik, ami megoldaná ezt és ezt a problémájukat és hajlandóak lennének érte fizetni?”

Hanem azt kérdezik: “Beszereztük ezt a fantasztikus terméket – kinek tudnánk eladni, mert tele van a raktár..?”

9 – Eladás, vevőszerző rendszerek

Az utolsó előtti Erőforrásunk a mód, az eszközök, a rendszerek, ahogyan a termékünket el tudjuk juttatni a célpiachoz.

Gyakorlatilag ez a startvonal – minden eddig csak előkészület volt. Amikor eljutunk az elsőtől a nyolcadik Erőforrásig, az csak a háttérmunka, az előkészítő munka.

A kilencedik Erőforrással indul be egyáltalán az áramlás, mert itt képződik először profit.

10 – Beérési idő

A tizedik Erőforrás a türelem és kitartás. Mert bármilyen jól raktuk is össze a rendszerünket, egészen biztosan kell neki valamennyi idő, amíg termőre fordul. Ezt hívjuk beérési időnek.

És itt ér körbe a rendszerünk, és megjelenik a legfontosabb kimenetele (output-ja) a rendszernek. Ez a “plusz egy” Erőforrás, a Jolly Joker, mely utána bármi másra beváltható:

+1 – Profit

Ha, és csak akkor, ha (!) körbeér a rendszerünk, akkor profitot fog termelni. Profitot, melyet vissza tudunk utána forgatni bármelyik Erőforrás fejlesztésére.

Ha bárhol elakad az áramlás (bármelyik Erőforrás hiányzik vagy erősen sérült), akkor a rendszer nem fog körbe érni, és a végén nem lesz (elegendő) profit. Ami sajnos visszahat az egész körre és determinálja, hogy nem fogjuk tudni fejleszteni, kijavítani az Erőforrásokat, így az egész cég a lespirálra kerül.

Összefüggések és szabályok

Az Erőforráskör technikája jópár összefüggést és szabályt is felfed előttünk – ezeket majd egy másik írásban kifejtem.

Ide most csak annyit, hogy az Erőforrások egymásutánisága egy meghatározott SORREND.

Ez annyit tesz, hogy nem szabad őket más sorrendben fejleszteni. Azaz nem előzheti meg a termék a piacot, vagy például az eszközök a csapatot – és így tovább. Ugyanis ilyen esetben az előző – azaz az átugrott – Erőforrás fogja limitálni a cégünk fejlődését. Ezt is részletezem majd a következő írásban, de fontos volt itt is megemlítenem.

Mit kezdj ezzel az egésszel?

Kezdetben, ha annyit megcsinálsz, hogy kideríted, melyik Erőforrás most a leggyengébb, melyik az ELSŐ szűk keresztmetszet (nem feltétlenül a legszűkebb, hanem sorban az első, mely nincs jó állapotban), akkor végre a megfelelő helyen tudsz belenyúlni a cégedbe => lesz gyors és látványos eredmény.

Szóval ma este kicsit dőlj hátra és gondolkozz el azon, hogy hol van elakadás az áramlásban, mely Erőforrásokat tudod SORBAN kipipálni és hol van az első megakadás – valamint dolgozz ki stratégiát arra, mit lehetne ezzel a területtel kezdeni.

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás 9 éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le mintegy 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon. Szerezd be a teljes cégfejlesztési dokumentációt most >>

Csatlakozz most vadonat új Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Iratkozz fel blogértesítőre

Ha tetszenek a cikkek, kérj e-mailes értesítés, amikor megjelenik egy új cikk:

VIGYÁZAT: reklám!

hirdetés

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban:

Sikertörvények i. és II.

Egyetlen kattintásra az eredményes és
kiteljesedett élethez vezető út: