A háromból két terület egészen biztosan rejtve volt eddig előtted – pedig pont ezekkel kellene kezdeni!
Amikor a cégvezetők, vállalkozók azon gondolkodnak, hogyan tudnák növelni, javítani, fejleszteni a cégüket, akkor általában csak egyetlen kérdést szoktak maguknak feltenni – holott 3 fontos kérdés létezik, ráadásul épp fordított sorrendben kellene nekiállni a fejlesztésnek.
Jön egy valódi paradigmaváltás – lássuk a 3 kérdést:
3, Mit tudnánk jobban csinálni?
Ez az a kérdés, amivel kezdeni szokták a tudatos cégvezetők. Megvizsgálják, hogy hogyan tudják javítani a cégüket, min tudnának fejleszteni, azaz mit és hogyan lehetne jobban csinálni.
Nem mondom, hogy ez nem egy jó gondolat, de a helyzet az, hogy nem ez vezet legrövidebb úton a sikerhez. De természetesen el kell ismerni, hogy sokkal jobb ezen gondolkozni, mint amikor valaki abszolút nem is akar tudatosan fejleszteni a cégén.
Szóval, ehhez a kérdéshez, hozzáálláshoz folyamodnak a cégvezetők, holott NEM az tartja vissza a céged, amit már amúgy is csinálsz, csak nem elég jól. Mit szólsz ehhez:
„A cégedet nem az tartja vissza a növekedéstől, amit nem csinálsz elég jól, hanem amit nem csinálsz – egyáltalán!”
Schlingloff Sándor
Egy KKV-ken végzett felmérésből kiderült, hogy 200-ból mindössze egy cégnek van valamiféle pénzügyi rendszere. A többiek érzésből költik a pénzt. Bejön a bevétel, megy ki arra, amit épp ki kell fizetni. Mindenféle rendszer, kontroll, kimutatás, szabályozás nélkül.
De persze ez csak egy kiragadott példa. Viszont ez a gondolat vezet el minket a cégfejlesztés következő szintjéhez:
2, Mit nem csinálunk, amire viszont szükség lenne?
Ott tartunk tehát, hogy nem az hátráltatja a céged leginkább, amit már most is csinálsz valahogy, csak mondjuk még nem tökéletesen – hanem azok az elemek, melyek abszolút hiányoznak a cégedből.
Itt egy fontos megállapítás, ami sajnos igaz:
A cégekből alapszintű elemek, sokszor teljes divíziók hiányoznak!
Azaz nem elég, hogy bizonyos ún. Kötelező Elemek nincsenek a helyükön – bár már ez is eléggé visszaveti, hogy a vállalkozásból ki tudd hozni a benne lévő potenciált.
A nagyobb probléma az, hogy sokszor a cégekből teljes divíziók hiányoznak. Van olyan cég, melynek egyáltalán nincs például vevőszerzése. Kirakja a nyitva táblát, és aki bejön, bejön. Van olyan is, amelyik egyáltalán nem foglalkozik termékfejlesztéssel, ajánlatalkotással. Van, ahonnan a teljes kontrolling hiányzik, és sorolhatnánk.
A te céged is az alábbi hat nagy területből áll:
- Cégvezetés és stratégia
- Pénzügyek és kontrolling
- Szervezés és folyamatok
- HR és csapatépítés
- Termékfejlesztés és ajánlatalkotás
- Vevőszerzés (marketing és értékesítés)
Vajon mindegyikre jut elég figyelem, erőforrás, ember, idő? Mindegyikben megvannak a szükséges eszközök és Kötelező Elemek?
Összesen ugyanis több mint 150 Kötelező Elem létezik (a fenti 6 kategóriában elosztva).
Amilyen mértékben ezek hiányoznak a cégedből, gyakorlatilag a potenciáljának olyan részét fogja kiaknázatlanul hagyni.
A Cégdiagnosztika és a Kötelező Elemek
Érdemes lenne a cégeden egy teljes Cégdiagnosztikát elvégezni. Ez „házilag” is megoldható, nem kell hozzá tanácsadó, gyakorlatilag minden le van írva egy 228 oldalas dokumentációban – ami a 11. számú RendszerMarketing Enciklopédia rész.
Itt tudsz róla bővebb infót szerezni: cegenciklopedia.hu >> (Keresd a 11-es részt.)
Nos, de a helyzet az, hogy ez még mindig nem az a módszer, nem az a kérdés, amivel a leggyorsabb eredményt, a leglátványosabb sikereket tudjuk elérni – de természetesen szükség van rá, hogy akár csak valahogy pótoljuk a hiányzó, de nagyon fontos elemeket a cégünkben.
A rejtett irányok közül az első, amivel foglalkoznunk kell mihamarabb:
1, Mit csinálunk rosszul, ami jelenleg is akadályozza a siker körforgását a cégünkben?
Fékek és ellensúlyok…
Egy átlagos cég tele van olyan hátráltató tényezőkkel, melyek visszafogják a siker körforgását – ami semmi misztikusat nem jelent. Az értékteremtő folyamatot hívjuk így, ahol a termék létrejön (beszerzés vagy gyártás), eljut a vevőhöz, a pénz pedig a céghez. Ez tehát a fő gerincfolyamat, a cég fő rendeltetése.
Ha itt vannak olyan tényezők, melyek csökkentik a hatékonyságot vagy a vevőszerzést, akkor a körforgás, az áru és a pénz áramlása nem lesz 100%-os.
Nos, egy ilyen környezetben nem sok értelme van addig hiányzó elemeket pótolni (2), vagy meglévő elemeken fejleszteni (3), amíg nem hárítottuk el a gátló tényezőket, nem vettük ki a fékeket a rendszerből.
Egy meglévő cég fejlesztésénél, reformjánál lényegében ez az első lépés, amivel kezdeni kell.
Mégis ez az, ami eszébe sem jut a cégvezetőknek – mint ahogy a hiányzó elemek pótlása sem.
Pedig ez a két terület tudna nagyon gyors és látványos változást hozni a cégednek. Ha helyretennéd az 1-es, 2-es és végül 3-as kategóriát (ebben a sorrendben), azzal ki tudnád aknázni a benne rejlő maximális potenciált.
Ha már valamit csinálunk, csináljuk jól – különben csak telik az életünk…
Összegzés
A fő kérdés az, hogy el vagy-e kötelezve a céged felé..? Akarsz-e rajta változtatni, fejleszteni, szeretnéd-e kihozni belőle a maximális potenciált?
Ha igen, akkor mielőbb állj át az ösztönös vállalkozásról a tudatos, profi technikák mentén történő cégfejlesztésre!
Kezdd azzal, hogy megvizsgálod, milyen elemek akadályozzák a siker körforgását, hárítsd el ezeket az akadályokat, majd pótold a szükséges hiányzó elemeket – legalább a kritikusan fontosakat a hatékonyságnövelés és a vevőszerzés területein.
Ui.: Egy fontos zárógondolat – legyen elkülönítve a céged fejlesztésére külön időd.
Ezt hívjuk fejlesztésre „dedikált időnek” – amikor senki és semmi nem zavarhat meg, mert te a céged fejlesztésén dolgozol. Minden napod első 1-2-3 órája legyen ilyen fejlesztésre dedikált idő, különben sajnos nem sok minden fog változni… (Hidd el, sok cégre látok rá, nem viccből mondom ezeket.)
Uui.: És ha elfogadsz még egy gondolatot: a fenti 3 irányon nem csak a céged esetében, hanem a benne dolgozók tekintetében is végig kell menni – leginkább a cég vezetőjével, azaz Veled kezdve. Ugyanis:
Egy kisvállalkozás jó- és rossz tulajdonságai mindig megegyeznek a tulajdonos jó- és rossz tulajdonságaival. Azaz MINIDG a vezető limitálja a cégét!
Ha akarsz foglalkozni vezetői önfejlesztéssel, akkor itt indulj el >>