Mely 8 területre van szükség ahhoz, hogy szárnyaljon a céged? (Ha valamelyik hiányzik, ott elakadás lesz.)

Messziról indulunk, de gyors lesz a bevezető – figyelj:

A DNS-ről tudjuk, hogy tartalmazza az adott élőlény, szervezet tervrajzát, felépítési útmutatóját, képes az információ stabil tárolására, annak átörökítésére, illetve magában rejti a változtatás lehetőségét is.

Vajon enélkül a precíz információ nélkül létre tudna jönni bármely élőlény? Nyilván nem.

Gyakorlatilag bármit is akarunk “építeni” (vagy akar építeni ez esetben a természet), ahhoz előbb rendelkezni kell a szükséges alapanyagokkal és a tervrajzzal, ami a DNS.

Még egy pár alkatrészből álló IKEA bútorhoz is kapunk egy “DNS”-t, azaz összeszerelési tervrajzot. Pedig az egy egyszerű szerkezet, pár perc gondolkodás után akár enélkül is össze lehetne szerelni.

Egy vállalkozás ezzel szemben egy sokszáz tényezős, rengeteg változós entitás – amit legtöbbször megpróbálunk mindenféle tervrajz, “DNS” nélkül összeszerelni? Vajon miért gondoljuk, hogy ez így a legcélravezetőbb? (Súgok: Nem az. Nagyon nem.)

Megfejteni a cégépítés DNS-ét

A világon mindennek van “DNS”-e, azaz összeszerelési útmutatója, tervrajza. Semmi nem tud enélkül létrejönni, még egy gemkapocs sem. (Más kérdés, hogy sok esetben nincs ez a tervrajz ledokumentálva, de legalább valaki fejében előbb össze kell állnia a végső képnek, mielőtt az adott dolog vagy akár esemény a valóságban létrejönne.)

Ismered a kifejezést: Best practice

Azt jelenti, hogy a legjobb mód, ahogy valamit létre lehet hozni, vagy végre lehet hajtani. Ugyanis sok megoldás létezik egy adott dologra, sok jó megoldás is létezik (gondoljunk csak mondjuk arra, hányfajta szék létezik, hányfajta megoldást találtak ki a kényelmes ülésre), de optimális csak egy van. (Mint ahogy az elsőtől sincs “elsőbb”, pláne nem “legelső”, úgy “legoptimálisabb” sincs. Csak optimális – ez a best practice.)

Én két évtizede azt kutatom, mi a cégépítés best practice megoldása – azaz, hogy mi egy vállalkozás DNS-e.

Azt kell tudni, hogy az én hitem szerint a dolgok jellegükből adódóan valamilyenek “akarnak lenni”.

Tudom, ez így elég meredek kijelentés, vagy hiszel benne, vagy nem. Lehet, hogy elsőre azt se érted, miről beszélek. Nos, úgy értem, hogy aki kitalálta elsőnek, hogy ne a földön üljünk, hanem széken, megcsinálta azt valahogy.

Azután a szék – mint minden más a világon – evolválódott, azaz fejlődésen ment, megy keresztül. Mígnem egy ponton úgy látszik, elértük a best practice verzióját. De az evolúció nem áll meg, és amit addig best practice-nek gondoltunk, elavulttá válik (mondjuk a technológia fejlődése, új anyagok felfedezése miatt), és egy még jobb megoldást találunk az ülés problémájára.

Lényeg az, hogy a dolgokból (mondjuk a székből, mint tárgyiasult koncepcióból) ki lehet hozni valamit (jó és rossz megoldást). De “valahol az Univerzumban” létezik a legjobb megoldása ennek a feladványnak (mármint információ szinten). És egy szék “ilyen akar lenni”. Várja, hogy felfedezzük és megépítsük a legjobb énjét.

Mint ahogy bizonyos értelemben a gömb a legtökéletesebb forma, a vízcsepp-alak meg a legáramvonalasabb. A vízcsepp, jellegéből adódóan “ilyen akar lenni”. De őt irányítja a fizika ereje. A széket és egy céget viszont nekünk kell összerakni, nem jön létre, nem alakul magától mint egy vízcsepp.

Nos, ennek megfelelően szükséges kutatnunk egy vállalkozás best practice, azaz legjobb, optimális felépítési módját, és az is szükséges, hogy ha azt gondoljuk, hogy megtaláltuk, természetesen dolgozzunk vele, de ne zárjuk ki annak lehetőségét, hogy a ma legjobbnak gondolt megoldás holnapra elavul. Engedjük evolválódni a DNS-t! (“A DNS kémiai szerkezete magában rejti az evolúcióban fontos szerkezetváltozás lehetőségét is.” Wikipédia)

Íme a best practice DNS, ami alapján egy vállalkozást felépíthetsz

Sok éves kutatás, finomítás után ma ez a legújabb tudásunk egy cég felépítéséről, arról, hogyan lehet azt a prosperitás állapotába juttatni. Ez a prosperitás képlete.

PROSPERITÁS: Minden szempontból sikeres, virágzó állapot – különös tekintettel a pénzügyekre. Boldogulás, gazdagság, vagyonosodás, jólét minden értelemben.

PROSPERITÁSKÉPLET: Az üzleti eredmények tudatos előállításának képlete. Innovatív cégfejlesztési módszertan, amivel a prosperitás állapotába emelheted a vállalkozásodat.

Amikor cégépítésről beszélünk, több oldalról neki lehetne futni az ideális felépítésének. Én ugyanakkor azt találtam, hogy ha a szervezeti felépítését jól eltaláljuk, akkor azzal megalapoztuk a cég ideális működését is.

Tehát a kulcsot én az optimális szervezeti ábrában, más kifejezéssel organigramban látom.

ORGANIGRAM: Szervezeti ábra, szervezeti felépítés. (Avagy egy cég részeinek strukturális, hierarchikus ábrázolása vizuális módon.)

Egy cég 8 divíziója, azaz osztálya

Egy vállalkozás ideális felosztása – íme a 8 divízió

Én is találkoztam már 6 vagy 7 osztályos besorolással – azt gondolom, a történelem bizonyos pontján feltehetően azok voltak a best practice DNS-ek, nemrég még én is hét felé osztottam egy céget. Viszont az utóbbi két évben nagyon sokat foglalkoztam ezzel a gondolattal és rájöttem, hogy ez a 8-as megközelítés minden eddigitől jobb, praktikusabb, a gyakorlatban jobban használható.

Ráadásul fantasztikus összefüggések rajzolódnak ki ezen az ábrán. (Itt tudod letölteni az összefüggések teljes bemutatását »)

A 8 divízió tehát a következő:

  1. STRATÉGIAI DIVÍZIÓ: Minden egy ötlettel indul – itt lesz az ötletből stratégia, életképes üzleti ötlet – melyhez a következő divízió (div) tud terméket rendelni.
  2. TERMÉKFEJLESZTÉSI DIVÍZIÓ: Itt jön létre a termékpiramis terve, a piacképes termékportfólió, vonzó ajánlat – amit a következő div fog legyártani vagy beszerezni.
  3. LOGISZTIKAI DIVÍZIÓ: Itt történik a gyártás / beszerzés. Ha megvan tehát a termék, a következő div fogja tudni azt eladni.
  4. ÉRTÉKESÍTÉSI DIVÍZIÓ: Itt jön létre a csere (a terméket/szolgáltatást pénzre váltjuk) – így logikus, hogy a pénzügyi div fog gazdálkodni azzal, amit az értékesítés megtermel.
  5. PÉNZÜGYI DIVÍZIÓ: Itt történik a pénzügyi tervezés és pénzkezelés. A költségek kifizetésén túl a legfontosabb tétel az, mennyit tudunk a cég fejlesztésére fordítani – ezt osztja be a következő div.
  6. CÉGFEJLESZTÉSI DIVÍZIÓ: Itt történik az áramlás megtervezése – azaz itt gondoljuk ki, hogy hogyan működjön a cég, amit a következő div fog a gyakorlatba ültetni.
  7. MŰVELETI DIVÍZIÓ: Itt történik az áramlás megszervezése, a vezénylés; és a backoffice működtetése. Ebből kifolyólag itt látják legjobban, milyen emberekre vagy az emberek milyen irányú képzésére lenne ahhoz szükség, hogy az előző divízióban kitalált optimális működést itt meg lehessen valósítani. Ebben segít a következő div.
  8. SZEMÉLYZETI DIVÍZIÓ: Itt történik a toborzás, csapatépítés és képzés. Ami úgy ér össze a következő, azaz 1. divízóval, hogy a cégtulajdonos a legmeghatározóbb abban, milyen csapatot fog maga köré építeni.

Mondd, hogy nem logikus ez a felosztás, ez a sorrend… (Amúgy viccen kívül: ha van jobb, kipróbált megoldásod, küldd el e-mailben, mert – mint annyi éve hangoztatom – nem az a lényeg, hogy igazam legyen, hanem, hogy igazat tanítsak.)

És még csak egy gyors gondolat: Azért lett kör a szervezeti ábra, mert “ilyen akart lenni” – úgy értem, én ezt a 8 osztályt először oszlopos formában rajzotlam le, mint minden “rendes” szervezeti ábrát “szoktak”. De bárhogy próbáltam kitalálni a helyes sorrendet, bárhogy raktam őket előre-hátra, azt láttam, hogy az egy dolog, hogy az egyik már jöl összefögg a következővel, de az utolsó mindig összefügg az elsővel. Tehát össze kell érniük… Így lett kör alakú az addig oszlopos fa szerkezetű szervezeti ábra.

A megfigyelésem az, hogy kisvállalatokból sokszor teljes divíziók hiányoznak, vagy vannak teljesen elhanyagolva, periférián.

Mit kezdj most mindezzel?

Először is töltsd le a teljes definíciót – mert itt épp csak a felszínt kapargattuk. Készítettem 9 diát és egy tucatnyi videót erről a témáról, melyeket most minden költség nélkül, ingyenesen megnézhetsz.

Kattints most ide és töltsd le a teljes Cégvezetői Kezdőkészletet, benne a Prosperitásképlet magyarázatával »

Másrészt én nagyon jó szívvel javaslom, hogy kezdd el átalakítani a céged struktúráját erre a 8 divízióra – tervezd újra a szervezeti felépítést, mert így lesz a leglogikusabb, egyben a leghatékonyabb is.

Ha letöltöd a diákat, fogod majd látni, hogy a 8 divízión belül van 18 kulcspozíció. Parancsolóan szükséges, hogy mindegyiket rendeld valakihez, aki a cégedben dolgozik, mert ami nincs kiosztva, azt mind neked kellene csinálni!

Nézd végig a diákat és a videókat, és rajzold újra a céged organigramját, oszd ki az összes kulcspozíciót, hogy a dolgok végre elkezdjenek megtörténni!

"Építs rendszereket, szeresd az embereket - és élvezd a cégedet" (Szász Mátyás)

STOP! Amikor úgy érzed, hogy eljött az ideje a céged ráncba szedésének, akkor kezdd itt:

Egy új üzleti valóság vár rád a túloldalon!

CÉGVEZETŐI STARTER KIT

Töltsd le DÍJMENTESEN a Prosperitásképlet Organigramot és hozzá a 9 diasort, tucatnyi videót.

Ezek bemutatják azt az innovatív cégfejlesztési módszertant, amivel a következő szintre fejlesztheted a vállalkozásodat!

Olvass további blogcikkeket cég- és önfejlesztés témákban: