Fontos, hogy a cégedben mindennek legyen rendeltetése

Amíg nem határoztad meg az egyes elemek rendeltetését, a célod elérése csupán szerencsejáték

hirdetés

A céged is céllal jött létre.

Ami azt jelenti, hogy van rendeltetése = Ezt a célt (vagy célokat) betölteni.

Ha nem teljesülnek ezek a célok, akkor a céged nem tölti be a rendeltetését. Ezt az alapvetést még szokták érteni a cégvezetők.

De abba már nem gondolnak bele, hogy a fő cél(ok) teljesüléséhez minden részcélnak is teljesülnie kell. A tudatos vállalkozásfejlesztés egyik legfontosabb eleme, hogy minden elemről (legyen az folyamat, munkakör, eszköz, stb.) tudnunk kell, miért van a rendszerben, mi a rendeltetése.

Bármilyen banálisnak tűnik és már szinte untat, ez egy nagyon-nagyon fontos téma!

Sokszor elmondtam már, hogy a cégekkel alapszinten vannak problémák.

Pont azért nem megy (elég jól) a vállalkozásod, mert ki lettek spórolva ezek az alapok. Például az, hogy minden munkakörnek legyen egy nagyon jól definiált, kristálytiszta rendeltetése – vagy ahogy még szokták hívni, értékes végterméke.

Egy munkakör rendeltetése, hogy előállítsa az Értékes Végtermékét

Egy cégben minden és mindenki (munkája) annyit ér, amilyen mértékben képes a saját Értékes Végtermékét előállítani.

És ezt tudjuk mérni is. Amíg ez nincs rögzítve, addig igazából nincs mit mérni.

Amikor egy Értékes Végterméket definiálunk, akkor törekedjünk rá, hogy az alábbihoz hasonló formulát használjunk:

[2-4 jelző és egy főnév]

Tehát “Ilyen és ilyen valami” – amit az adott gépnek, folyamatnak, munkakörnek elő kell állítania.

Pl. a HR osztályunk értékes végterméke valami ilyesmi lehet: “Helyesen kiválasztott, megfelelő pozícióba helyezett és hatékonyan elindított munkatársak”

“Valamilyen valami”.

Házi feladat

Minden munkakörnél határozd meg, “milyen micsodát” vársz el tőle, az abban dolgozó emberektől. És vizsgáld utána meg, hogy vajon hány százalékban képesek ezt az értékes végterméket előállítani, azaz az adott munkakör milyen mértékben tölti be a rendeltetését.

  1. Írd össze a cégedben lévő munkaköröket
  2. Definiáld, melyiknek mi a rendeltetése
  3. Beszéld meg a benne dolgozókkal, hogy mostantól erre figyeljenek és állítsák elő a “valamilyen valamit”
  4. Időről időre ellenőrizd (mérd), hogy hány százalékban teljesül ez a cél
  5. Ha akarsz, ehhez a méréshez rendelhetsz jutalmat/szankciót is

Ha ezt így betartod, meg fog sokszorozódni a céged összehatékonysága! (A baj az, hogy elolvastad, de nem fogod megcsinálni…)

Tetszett? Légy a mozgalom részese és oszd meg más vállalkozókkal is:

Szász Mátyás

Szász Mátyás

Mátyás a VEZÉRAKADÉMIA alapítója, immáron tizedik éve foglalkozik cégvezetők képzésével. Ez idő alatt fejlesztette ki és dokumentálta le 2.000 oldalon a RendszerMarketing elnevezésű cégfejlesztési módszertant, mely egy egységes rendszerben tartalmazza az összes technikát, amivel sikerre lehet vinni egy kisvállalkozást ma Magyarországon.

Csatlakozz most vállalkozói Facebook közösségünkhöz, mert itt osztjuk meg a legújabb cikkeket:

Csak kattints itt a “Tetszik az oldal” gombra:

Díjmentes PDF

Az Üzleti Élet 5+1 Legfontosabb Sikertörvénye

Töltsd le ezt a 30 oldalas eBookot arról az öt plusz egy sikertörvényről, melyek leginkább hatással vannak az üzleti eredményeidre. Csak add meg itt, melyik e-mail címedre küldhetjük a PDF-et:

Olvass további leckéket cég- és önfejlesztés témákban:

Melyik e-mail címedre küldhetjük a PDF-et?

Az Üzleti Élet 5+1 Legfontosabb Sikertörvénye c. eBook letöltése díjmentes.

30 oldalas PDF