A céged is céllal jött létre.
Ami azt jelenti, hogy van rendeltetése = Ezt a célt (vagy célokat) betölteni.
Ha nem teljesülnek ezek a célok, akkor a céged nem tölti be a rendeltetését. Ezt az alapvetést még szokták érteni a cégvezetők.
De abba már nem gondolnak bele, hogy a fő cél(ok) teljesüléséhez minden részcélnak is teljesülnie kell. A tudatos vállalkozásfejlesztés egyik legfontosabb eleme, hogy minden elemről (legyen az folyamat, munkakör, eszköz, stb.) tudnunk kell, miért van a rendszerben, mi a rendeltetése.
Bármilyen banálisnak tűnik és már szinte untat, ez egy nagyon-nagyon fontos téma!
Sokszor elmondtam már, hogy a cégekkel alapszinten vannak problémák.
Pont azért nem megy (elég jól) a vállalkozásod, mert ki lettek spórolva ezek az alapok. Például az, hogy minden munkakörnek legyen egy nagyon jól definiált, kristálytiszta rendeltetése – vagy ahogy még szokták hívni, értékes végterméke.
Egy munkakör rendeltetése, hogy előállítsa az Értékes Végtermékét
Egy cégben minden és mindenki (munkája) annyit ér, amilyen mértékben képes a saját Értékes Végtermékét előállítani.
És ezt tudjuk mérni is. Amíg ez nincs rögzítve, addig igazából nincs mit mérni.
Amikor egy Értékes Végterméket definiálunk, akkor törekedjünk rá, hogy az alábbihoz hasonló formulát használjunk:
[2-4 jelző és egy főnév]
Tehát “Ilyen és ilyen valami” – amit az adott gépnek, folyamatnak, munkakörnek elő kell állítania.
Pl. a HR osztályunk értékes végterméke valami ilyesmi lehet: “Helyesen kiválasztott, megfelelő pozícióba helyezett és hatékonyan elindított munkatársak”
„Valamilyen valami”.
Házi feladat
Minden munkakörnél határozd meg, „milyen micsodát” vársz el tőle, az abban dolgozó emberektől. És vizsgáld utána meg, hogy vajon hány százalékban képesek ezt az értékes végterméket előállítani, azaz az adott munkakör milyen mértékben tölti be a rendeltetését.
- Írd össze a cégedben lévő munkaköröket
- Definiáld, melyiknek mi a rendeltetése
- Beszéld meg a benne dolgozókkal, hogy mostantól erre figyeljenek és állítsák elő a „valamilyen valamit”
- Időről időre ellenőrizd (mérd), hogy hány százalékban teljesül ez a cél
- Ha akarsz, ehhez a méréshez rendelhetsz jutalmat/szankciót is
Ha ezt így betartod, meg fog sokszorozódni a céged összehatékonysága! (A baj az, hogy elolvastad, de nem fogod megcsinálni…)